Jaką aktywność fizyczną wybrać dla siebie?

Jaką aktywność fizyczną wybrać dla siebie?

Na świecie istnieje mnóstwo przeróżnych aktywności fizycznych. Rolki, rower, bieganie czy siłownia – to wszystko zalicza się do aktywności fizycznych. Ale nie tylko! Wspinaczka czy zwykły marsz również się do nich zalicza. Społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome pozytywnych skutków odpowiedniego, zdrowego trybu życia. Dlatego często pojawia się pytanie – jaką aktywność fizyczną wybrać? Odpowiedź wbrew pozorom nie jest taka prosta, a jej finalny wybór zależy tylko od nas samych. Istnieje jednak kilka kluczowych porad, które ten wybór znacznie ułatwią. Jeżeli masz dosyć wymówek lub porzucania coraz to nowszych aktywności – ten artykuł jest dla Ciebie!

Zalety aktywnego trybu życia są nieocenione i na dłuższą metę zdecydowanie przynoszą niesamowite efekty. Jednak poszukując tego złotego środka często gubimy motywację i negatywnie nastawiamy się na dalsze poszukiwania. Duże znaczenie ma także często opisywany ‚słomiany zapał’ . Zazwyczaj ma on miejsce, gdy źle wybierzemy – nie satysfakcjonującą nas aktywność. Musimy sobie zatem odpowiedzieć na kilka, podstawowych zagadnień.

Zatem, jak wybrać odpowiednią formę aktywności fizycznej?

  1. Zastanów się przede wszystkim, jaki jest Twój główny cel? Chcesz stać się silniejszy, zwiększyć swoją masę mięśniową? Może bardziej interesuje Cię większa sprawność fizyczna? Możliwości są naprawdę nieograniczone. Możesz również stać się ekspertem w jakiejś dziedzinie sportu ruchowego. Odpowiedz sobie na te podstawowe pytania i kontynuuj poszukiwania swojego wymarzonego sportu czy aktywności.
  2. Zdefiniuj stan swojego zdrowia. Jesteś w pełni zdrowy fizycznie? Może masz jakieś dotychczasowe kontuzje na swoim koncie? Tutaj najlepiej będzie skonsultować się z jakimś specjalistą. Odpowiedni fizjoterapeuta nas przepada i w miarę możliwości doradzi jak i odradzi konkretne opcje. Należy być tutaj konsekwentnym i nie oszukiwać samego siebie. Aktywność fizyczna ma być przede wszystkim zdrowa i nie należy tego zmieniać!
  3. Przemyśl ile masz wolnego czasu i przede wszystkim – weź pod uwagę swój wiek! Jest to szczególnie ważne w przypadku osób w wieku produkcyjnym. Przykładowo intensywne ćwiczenia na siłowni wymagają przynajmniej trzech treningów tygodniowo – od 1 do 2 godzin każdy. Nie wszyscy są w stanie sobie pozwolić na taką ilość czasu przeznaczonego na aktywność fizyczną. Dlatego dla tych osób lepsze może okazać się jeżdżenie rowerem do pracy! Jednocześnie dojeżdżasz do swojego miejsca pracy i załatwiasz temat aktywności fizycznej! Sam wiek ma tutaj znaczenie. Osoby starsze z pewnością nie będą w stanie wykonywać tych samych aktywności co młodzież. W takim przypadku dla osób starszych dobra może okazać się po prostu rehabilitacja! Możliwości jest naprawdę wiele, a ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia.
  4. Wolisz ćwiczyć samotnie czy w grupie? Odpowiedź na to pytanie od razu likwiduje całą masą potencjalnych aktywności jak i daje nam pogląd na wszelkie możliwości. Jeżeli preferujesz trening indywidualny, to na pewno zapomnij o piłce nożnej. W takim przypadku na pewno lepszym rozwiązaniem będzie wspinaczka, siłownia czy po prostu – bieganie.

Jakie są powszechne błędy?

Przy wyborze odpowiedniej aktywności fizycznej często popełniamy szereg podstawowych błędów, które odrzucają nas nie tylko od konkretnej czynności fizycznej, ale czasem też całkowicie zniechęca nas do aktywności fizycznych. Co warto przestrzegać i na co się nie nabierać?

jazda na rowerze

Nie działaj pochopnie

Przede wszystkim nie należy działać pochopnie. Mam tu na myśli przede wszystkim zbyt szybkie wrzucenie się w daną aktywność. Narzucamy sobie zbyt wiele, przez co zbyt często ponosimy klęskę i osobisty zawód. Co z kolei prowadzi do porzucenia danej aktywności. Warto podchodzić do tematu powoli – stopniowo. Zwiększać sobie poprzeczkę w miarę naszych własnych możliwości. Szybka porażka prowadzi do porzucenia danej aktywności, gdyż tłumaczymy sobie, ze się do tego nie nadajemy. Rzeczywistość może być kompletnie inna i możemy odrzucić potencjalnie dla nas najlepszą aktywność czy sport. Nie oszukuj samego siebie i działaj odpowiedzialnie.

Kobieta ćwicząca na siłowni

Nie zniechęcaj się

Porażki wpływają na niechęć, a niechęć na porzucenie sportu. Zawsze miej to na uwadze i daj sobie czas na wdrążenie się do danej aktywności. Pojawia się tutaj również pojęcie słomianego zapału. I je da się skutecznie przezwyciężyć, robiąc sobie np. krótszą lub dłuższą przerwę od danej aktywności. Pamiętaj – z przerwami nie można przesadzać gdyż czasem ciężko wrócić do aktywnego trybu życia.

Szczęśliwa sportowa rodzina

Co wybrać?

Jak już wcześniej wspominałem, opcji jest naprawdę wiele i praktycznie ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia. Jeżeli znasz swój cel, wiesz co Cię ogranicza i masz pojęcie co może sprawić Ci przyjemność – możesz zacząć wybierać swoją upragnioną aktywność fizyczną.

Przedstawimy Ci kilka popularnych opcji, które są często wybierane przez amatorów aktywnego trybu życia.

  • Bieganie jest chyba najbardziej popularnym sportem. Nic dziwnego – wystarczą wygodne buty, przewiewny strój i możemy wyruszać w drogę. To nic nie kosztuje, a skutecznie nas wzmacnia. Wzmacnia wydolność, odporność i ogólnie poprawia humor. Jednak w przypadku konkretnych kontuzji bieganie zdecydowanie odpada. Zastanów się czy Twój organizm jest fizycznie zdolny do biegania!
  • Jazda na rowerze jest również popularną aktywnością. Jednak dobry rower kosztuje, a nikt nie chce jeździć na rozklekotanym składaku. Jest to jednak niezwykle opłacalna inwestycja. Wiele osób, które nie cierpią biegać decydują się właśnie na rower. Jest to lubiana przez wielu aktywność fizyczna, która również daje nam wiele pozytywnych skutków. Jeżeli nie lubisz biegać to koniecznie wypróbuj właśnie rower!
  • Coraz więcej i liczniej budowane są baseny! Jest to idealny sport dla ludzi lubiących pływać. Pływanie ma zdecydowanie pozytywny wpływ na prawidłową posturę, kręgosłup, kondycję jak i ogólną wydolność naszego organizmu. Jeżeli masz w pobliżu basen i uwielbiasz pływać to zdecydowanie wypróbuj tą formę aktywności.
  • Siłownia – tutaj nie trzeba dużo mówić. Aktualnie jest bardzo modne – co pozytywnie wpływa na ogólny stan zdrowia społeczeństwa. Nie jest najbardziej wysiłkowym sportem, a przynosi ogromne korzyści. Trzeba tu jednak podchodzić z głową – gdyż złe ćwiczenie może być niezwykle bardzo kontuzyjne. Jeżeli nie miałeś styczności z tą formą aktywności to wynajmij instruktora od ćwiczeń siłowych!
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 3,75 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz