Jakie aktywności fizyczne można uprawiać w trakcie ciąży?

Jakie aktywności fizyczne można uprawiać w trakcie ciąży?

Aktywności fizyczne są niezwykle ważną rzeczą w trakcie trwania ciąży. Przynosi wiele korzyści przyszłej mamie. Aktywność fizyczna znacznie poprawia samopoczucie oraz pomaga zachować zdrowie i kondycję. Poprawia postawę, zmniejsza ból w plecach i często pomaga zlikwidować zmęczenie. Uprawianie sportu w ciąży pomaga również zapobiegać cukrzycy, zmniejsza stres i znacznie buduje wytrzymałość organizmu.

Nie wolno się tutaj jednak porywać z motyką na słońce. Organizm należy stopniowo przyzwyczajać do wysiłku fizycznego, a w razie jakichkolwiek niepokojących objawów – należy natychmiast przerwać ćwiczenia. Warto wiedzieć również, że nie każda kobieta w ciąży może uprawiać sport. Wszystkiego dowiesz się poniżej!

Kiedy nie warto ćwiczyć podczas ciąży?

Ćwiczenia fizyczne niosą ze sobą wiele dobrego, ale istnieje również kilka konkretnych przeciwwskazań. Kobiety chorujące na astmę, choroby serca, plamienie i krwawienie, mające niskie łożysko czy słabą macicę – wówczas ćwiczenia nie są wskazane. Dotyczy to również wysokiego ryzyka poronienia.

Jeżeli podczas ćwiczenia odczujesz silny ból w klatce piersiowej, brzuchu, miednicy, głowie lub czujesz, że płód zaczął się gwałtownie poruszać lub nie porusza się wcale – natychmiast przerwij ćwiczenia. To wszystko może mieć negatywny wpływ na przebieg porodu, stan płodu czy Twoje własne zdrowie. Wszelkie ćwiczenia fizyczne należy zawczasu uzgodnić z konkretnym lekarzem i dostosowywać się do jego zaleceń.

Jakie ćwiczenia dla kobiet w ciąży?

Zalecana dzienna dawka ćwiczeń dla kobiet w ciąży to około pół godziny. Lekarze najczęściej doradzają aktywność fizyczną w formie spaceru, pływania lub aerobiku dla ciężarnych. Zanim zaczniesz ćwiczyć – dobrze się rozgrzej i rozciągnij! Nie można tu również zapominać o dobrym, wygodnym i stosownym do sytuacji ubiorze. Posiłek spożyj nie później niż na godzinę przed wysiłkiem i koniecznie pij dużo wody, aby się nie odwodnić.

Koniecznie unikaj aktywności ryzykownych dla Ciebie i Twojego dziecka. Świetną opcją mogłaby wydawać się jazda na rowerze. Nic bardziej mylnego! Wiąże się to z dużym ryzykiem utraty równowagi i upadek, a to jak najbardziej może zaszkodzić płodowi. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie rower stacjonarny, gdzie ryzyko jest niezwykle niskie. Odradza się tutaj również wszelkich sportów kontaktowych jak koszykówka czy piła nożna. Tutaj ryzyko jest równie duże. Pamiętaj, liczy się Twoja odpowiedzialność!

Jeżeli lubisz biegać to nie musisz rezygnować z joggingu. Skróć dystans i wybierz płaski teren – a będziesz w stanie skutecznie oddać się swojej aktywności fizycznej.

Jak już wcześniej wspominaliśmy również świetnym rozwiązaniem jest właśnie pływanie, a ile pozwalają na to zalecenia lekarza. Pamiętaj, aby wcześniej się rozgrzać i stopniowo dostosowywać temperaturę ciała.

Ruch to zdrowie i nie inaczej jest w przypadku ciężarnych kobiet. Zadbaj o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne i wybierze bezpieczną aktywność fizyczną, którą będziesz w stanie wykonywać nawet w trakcie ciąży.

Dodaj komentarz