Zdrowe odżywianie, jak zacząć?

Zdrowe odżywianie, jak zacząć?

Często zastanawiamy się nad tym czym tak naprawdę jest zdrowie odżywianie. Żyjemy w ciągłym pośpiechu i posiłek na mieście nie jest już rzadkością. Szybkie jedzenie gości w naszych życiach coraz częściej, ale czy to dobrze? Chcesz coś zmienić w swoim życiu, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Jeżeli myślisz nad rozpoczęciem zdrowego trybu życia połączonego z zdrowym odżywianiem to na pewno Ci w tym pomożemy! Na cały szczęście istnieją podstawowe zasady zdrowego odżywiania. My dodatkowo zaproponujemy Ci kilka prostych kroków – jak wprowadzić zdrowe odżywianie do swojego życia!

Podstawowe zasady zdrowego odżywiania

1. Regularne spożywanie posiłków

Wbrew wszelkim pozorom jest to niezwykle ważny aspekt zdrowe odżywiania. Generalnie zaleca się 4 lub 5 posiłków dziennie w dostępach co 3 lub 4 godziny dziennie. Udowodniono naukowo, że regularne odżywianie zmniejsza występowanie chorób takich jak cukrzyca, otyłość, kamicy pęcherzyka żółciowego i wielu innych.  Taki tryb spożywania posiłków ogranicza przekąski w naszym życiu co pozwala zapobiegać otyłości. Reguluje to również poziom cukru we krwi.

2. Nie zapominaj o warzywach i owocach

Warzywa w naszej diecie są niezwykle ważne – często nie zdajemy sobie nawet sprawy z tego jak bardzo! Są one podstawą piramidy żywieniowej, czyli stanowią najważniejszy fundament naszej diety. Zaleca się spożywanie warzyw w ilości przynajmniej połowy tego co jemy. Zachowując odpowiednią proporcję w połączeniu z owocami. Warzywa i owoce są znakomity źródłem wszelakich witamin i innych związków bioaktywnych. Nigdy nie zapominaj o tak ważnej części swojej diety!

3. Produkty pełnoziarniste

Wybieraj produkty zbożowe! Staraj się kupować produkty z pełnego przemiału. Takie artykuły są bogate w składniki odżywcze i zawierają wiele witamin. Są one bogate w błonnik, które usprawniają pracę układu wydalniczego i zapobiegają wielu chorobom na tym tle, w tym chorobom nowotworowym jelita grubego. Spożywanie pełnoziarnistego pieczywa, gruboziarnistych kasz czy płatków owsianych ma wpływ na obniżenie cholesterolu we krwi.

4. Pij mleko!

Białko jak i przetwory mleczne są świetny źródłem wapnia, białka i wszelakich witamin. Jeżeli nie przepadasz za mlekiem to skutecznie możesz je zastąpić jogurtem czy kefirem!

5. Kontroluj spożywanie mięsa

Według piramidy żywieniowej i licznych badań zaleca się spożywanie czerwonego mięsa i przetworzonych produktów mięsnych do ilości 0.5 kg na tydzień. Zaleca się produkty drobiowe aniżeli mięso chude, czerwone. Dobrym zamiennikiem mięsa są rośliny strączkowe. Dlatego kilka razy w tygodniu warto zdecydować się na posiłek z grochu, fasoli, soczewicy czy soi. Mięso zastępuj również rybami. Są one również świetnym źródłem białka i kwasów nienasyconych (np. omega-3).

6. Ogranicz spożywanie tłuszczów zwierzęcych

Zastąp je olejami roślinnymi. Olej rzepakowy i oliwę z oliwek wykorzystuj w czystej postaci do dań i sałatek. Jeżeli decydujesz się na smażenie to również tymi olejami. Smażenie staraj się zastępować pieczeniem i gotowaniem lub gotowaniem na parze. Nadmierne spożycie tłuszczów zwierzęcych może prowadzić do wielu schorzeń układu krążenia, cukrzycy i wielu innych.

7. Unikaj cukrów i słodyczy

Cukier jest bardzo kaloryczny co prowadzi do nadwagi i otyłości. Zawierają niekorzystne dla nas składniki takie jak glukozę, sacharozę i fruktozę. Często mają w sobie także niekorzystne dla naszego ciała kwasy tłuszczowe nasycone. Cukry zwiększają ryzyko pojawienia się cukrzycy, miażdżycy czy próchnicy zębów.  Wybieraj produkty niesłodkie lub nisko słodzone. Cukier zastępuj  owocami, a słodycze jako przekąski – zastępuj orzechami. Orzechy włoskie, migdały, nasiona słonecznika i dyni skutecznie zapobiegają różnym groźnym chorobom!

8. Ogranicz spożywanie soli!

Zamiast tego staraj się stosować zioła i przyprawy. Skutecznie poprawią one smak i zastąpią sól. Namiar spożywania soli może prowadzić do nadciśnienia tętniczego, zawału serca czy udary mózgu.

9. Pij odpowiednią ilość wody

Woda jest podstawą naszego życia. Bez niej nie moglibyśmy w ogóle funkcjonować. Zaleca się spożywanie przynajmniej 1.5l wody. Znajduje się ona również we wszelakich produktach jak i owocach i warzywach. Najzdrowsze będzie spożywanie czystej wody, jak i tej z warzyw i owoców. Aby zdrowo się odżywiać powinieneś ograniczyć lub całkowicie odstawić picie słodkich napojów i wód smakowych!

10. Zrezygnuj z alkoholu

Poza tym, ze alkohol jest wysoko kaloryczny – zwiększa również diametralnie ryzyko występowania groźnych chorób. Przyczynia się do pojawiania zapalenia trzustki, marskości wątroby i wielu nowotworów.

11. Ruszaj się!

Zdrowo odżywiając się nie można oczywiście zapominać o ruchu w naszym codziennym życiu. Zaledwie pół godziny dziennie ruchu rekreacyjnego w postaci spaceru, basenu czy wszelakich form fitnessu potrafi mieć zbawienny wpływ na nasz organizm. W połączeniu ze zdrowym odżywianiem znacznie wpływa na nasz stan psychiczny, jak i pozwala zapobiegać wielu chorobom cywilizacyjnym!

Jak wprowadzić zdrowe odżywianie w życie?

Powyższe zasady o ile brzmią świetnie – o tyle wcale nie tak łatwo wprowadzić je w życie. Często wiąże się to z rezygnacją z wielu przyjemności i obróceniem swojego dotychczasowego życia do góry nogami. Jak zacząć? Jak rozpocząć przygodę ze zdrowym życiem? Poniżej zaprezentujemy Ci kilka prostych kroków, które możesz zacząć wprowadzać do swojego życia i które mogłeś wywnioskować już z poprzednich porad. Możesz to robić nawet stopniowo – po kolei!

  • Zamiast przekąsek jedz owoce, warzywa i orzechy. Skutecznie załagodzi to Twój apetyt, a nie będzie tak bardzo kaloryczne jak słodycze
  • Stopniowe zamień słodkie napoje na wodę. Początkowo dla wielu może być to trudne. Jednak zaufaj mi – to kwestia przyzwyczajenia. Jeżeli masz problem ze spożywaniem większych ilości zwykłej wody – wypróbuj wodę gazowaną. Wiele osób preferuje to rozwiązanie, bo chociaż w niewielkim stopniu stymuluje uczucie picia gazowanych, słodkich napojów.
  • Dodawaj warzywa do posiłków. Najlepiej w jak największych ilościach. Zaczynaj stopniowo i nie ograniczaj się tutaj w żadnym stopniu. Warzywa to witaminy tak bardzo potrzebne naszemu organizmowi.
  • Ogranicz spożywanie mięsa. Pisaliśmy już o tym wcześniej, ale warto wspomnieć znów. Staraj się stopniowo jeść coraz mniej mięsa czerwonego i przetworzonego na korzyść nasion roślin strączkowych.
  • Częściej decyduj się na domowe posiłki. Staraj się jak najmniej jeść na mieście. Oczywiście nieraz jest to kompletnie niemożliwe. Wówczas wybieraj knajpy ze zdrowym jedzeniem!
  • Nie zapominaj o dobrym i zdrowym śniadaniu. To wbrew pozorom najważniejszy posiłek dnia, który dostarczy Ci wielu potrzebnych witamin, obudzi i da mnóstwo siły na cały dzień. Jeżeli masz problemy z jedzeniem z rana to eksperymentuj! Stara się znajdować coraz to nowsze rozwiązania, które będą znacznie łatwiejsze do spożycia dla Ciebie z rana.
  • Eksperymentuj ze smakami. Znajduj to co będzie Ci smakowało najlepiej. Jest to niezwykle ważne w przypadku rezygnacji z cukru lub soli! Musisz znaleźć przyprawy, które będą dla Ciebie najsmaczniejsze i skutecznie zastąpią Ci sól lub cukier. Wszystko opiera się na doświadczeniu i próbowaniu wielu, różnorodnych smaków.
  • Zamień pieczywo białe, na brązowe – pełnoziarniste.

I przede wszystkim – nie można zapominać o radości! Zdrowe jedzenie nie powinno być dla nas katorgą, a gdy tak się dzieje to znaczny, że coś robimy źle. Wiele produktów naturalnie nie będzie nam smakowało. Istnieje jednak wiele różnych i zdrowych zamienników, które zdecydowanie będą dla nas lepszą opcją, jeżeli chodzi smak. Ciesz się i eksperymentuj – to gwarancja powodzenia w drodze nie tylko do zdrowego odżywiania, ale również zdrowego życia!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading...

Dodaj komentarz